mandag 7. mai 2007

2. Mai


I løpet av de to siste årene, og nokså sikkert en litt lenger stund enn det, har jeg mottatt bibelvers per SMS. Det har vibrert på innerlomma ganske nøyaktig i det læreren ber oss om å sitte. Dette har hendt hver eneste skoledag og har vært til oppmuntring og begeistring, men som oftest bare til hurtiglesning.
2. mai 2005 hadde jeg likevel en flott opplevelse. Jeg husker dagen enda, det var mattetentamen i 10. klasse. Selv var jeg ganske nervøs etter en liten, eller egentlig ganske stor, knekk dagen før. Far kjørte meg til skolen, han gjorde det av og til når jeg ikke nådde bussen. Sent ute var jeg også, noe som medførte at jeg mottok meldingen i bilen.
Jeg har tidligere kanskje snakket om ILO til noen, og det var nettopp det denne SMSen var. En ILO uten sidestykke. Jeg burde kanskje ha blitt skremt, for dagens vers var egentlig ikke hyggelig. Det lød som følger: ”For vi har ikke en kamp mot kjøtt og blod, men mot makter og myndigheter, mot verdens herskere i dette mørket, mot ondskapens åndehær i himmelrommet.” Verset finner du for øvrig i Paulus brev til Efeserne kapittel 6, vers 12. På mange måter burde dette ha skremt vannet av meg, men snarere tvert imot kommuniserte verset dette til meg: Hva er vel en matteprøve i den store sammenhengen? Jeg har tenkt mye på det siden, og funnet ut at den dagen begynte det å gå opp for meg at Gud ikke er av denne verden. En gradvis forståelse av at det finnes noe som er så mye større enn meg, hadde satt sin første spire. Ikke få ganger siden da har jeg måttet stoppe og forsøke å se litt lenger enn til min egen nesetipp. Det samme slo meg på nytt da jeg midt i tentamensforberedelser til 1MX, fikk dette verset for annen gang. Nå er vi kommet til mai 2007, og den 8. kommer stormende. For tredje gang har verset tikket inn, ikke like overraskende i år, men likevel til oppmuntring, trøst og kanskje aller helst glede.


For så høyt elsket...

2 kommentarer:

mari sa...

Hm (det betyr: tenkepause)

Anonym sa...

Hei, Andreas dette ver eit nydelig innleg! Eg set stor pris på at det er fleire enn meg som tenker utover det som er tilsynelatende viktig rundt oss!