mandag 30. juli 2007

ILO


Sikkerheten om at dette var noko eg hadde delt med alle og ikkje berre dei spesielle låg der. No gjer eg uansett det. Forresten så sende eg nett ein MMS til ei fantastisk jente med bilete av Aass bryggeri i Drammen tatt klokka 05.31 i dag tidleg.
Under har du det eg meinte då eg var så sikker i mi sak:

Det nye ordet, ILO. Det ordet som står for det opplevelsene jeg vet jeg har innimellom, sånn som nå for eksempel når jeg bare sitter og lar det strømme over. Eller når jeg leser en dødsannonse og det istedenfor døde står noe sånt som: reiste hjem til Jesus. Då fryser jeg på ryggen og noen ganger er ikke tårene langt unna. Så sentimentalt! Eller når jeg tenker på engler. Det er fantastisk det. At slike vesener som er opphøyet over tid og rom og av ren ånd kan komme i kontakt med oss mennesker. Det er en opplevelse jeg tenker på ofte: å møte en engel. Hvilken tilfredstillhet. Noe så enkelt som et vers med ordene engler som gjester får meg til å stoppe opp et øyeblikk bare for å lure på om jeg kanskje noen ganger har hatt nettopp det. Tenk å ha engler som gjester. Glem ikke gjestfriheten står det skrevet, for ved den har noen av dere hatt engler som gjester.
ILO var det jeg skrev om. Selvsagt står det for intens lykkeopplevelse. Disse opptrer med jevne mellomrom og er som små stjerner i hverdagen. Små lyspunkter på Himmlen er de, som vitner om at det i det uendelige mørket også er uendelig med lys. For lyspunktene forsvinner aldri. De kan være fraværende en stund. Men de forsvinner aldri helt, ikke før man dør. Da forsvinner de. Eller egentlig ikke. Det som skjer er at alle de små lyspunktene slår seg sammen og overvinner mørket. Alle stjernene på Himmelen samler seg til en megastjerne som lyser ut over hele universets uendelighet og alle planetene fra evighet og til evighet. Det er Himmelen, tror jeg.

7 kommentarer:

Anonym sa...

No når tankane har fått samla seg litt har eg vorte usikker på om eg kan seia sikkerheten.

Anonym sa...

Samtidig vil eg seia meir om englar om mine møter med dei.

Anonym sa...

Eg likar � lese d�dsannonser, og sumaren er full av ILO.

Anonym sa...

Fint bilde. Fin mms. Fint innlegg. Fin dag, i alle fall litt.

Anonym sa...

Du er fantastisk Andreas. Mange ting ved deg som ho mor oppdager etter kvart. Ha ei fin veke på Hurdal.

Anonym sa...

Du, nyt dagene i Hurdal og i de grønne skogene. Dumt myggen har flytta derfra, sånn at du går glipp av en virkelig Hurdalsommer.
Viss du stikker innom Verket, så får du hilse til mine 2 gamle hus der, og de to damene jeg kjenner. Hurdal er en bra plass! Og du er en bra fyr!

Anonym sa...

Kanskje jeg stikker innom Verket. Det som i alle fall stikker er myggen, den har nok ikke flytta.