onsdag 9. desember 2009

Intens overbevisning!

Jeg har tro på det norske folk. En intens overbevisning har spredd seg i meg i det siste. Denne overbevisningen sier meg at det norske folk er gavmildt, generøst og generelt gode. Dette tror jeg mange av oss kjenner oss igjen i. De aller fleste nordmenn liker å gi; vi liker å være generøse. Vi liker å gjøre godt mot andre. Vi liker å dele. Samtidig vet vi hvordan å være nøkterne, smarte og hvordan å planlegge for fremtiden. Dette er vår folkesjel, vår kultur og vårt samfunn. Vi har et samfunn bygd på tillitt, vi har et enormt spleiselag som tar seg av samfunnets svakeste og et frivillig engasjement som mangler sidestykke i verdenssammenheng. Dugnad er det mest norske ordet jeg kan komme på. Mange språk har ikke en gang et ord man kan oversette dugnad til. I Norge stiller man opp uansett vær og vind. Vi setter pris på hverandre, og tar del i samfunnet og hverandre sine liv. Vi hjelper våre gamle og syke, tar vare på våre fattige og våre svakeste. Vi er Norge. Vi er unike i verdenssammenheng. Vi er verdens beste land å bo i. Hva er det som gjør Norge til et så godt samfunn som det faktisk er? Hva har vi gjort for å bli brukt som eksempel i andre lands skolebøker på hvordan et ideelt samfunn er bygd opp og fungerer? Det har jeg mine tanker om, men de skal jeg ikke gå nærmere inn på her.
Faktum er at vi har en viktig jobb å gjøre. Vi har gode verdier å eksportere. Vi har et demokratisk samfunn der alle har mulighet til å si sin mening og ytre seg. Vi har en demokratisk valgt regjering som ved stortinget er forpliktet til å utføre det flertallet står for og samtidig behandle mindretallet på en ryddig måte. Dette gjør at vi har det godt, veldig godt. Samtidig gir det oss et ansvar som nasjon og folk. Vårt ansvar er internasjonalt. Verden trenger våre verdier. Ved å eksportere våre verdier til land der korrupsjon, grådighet og urettferdighet råder, vil verden sakte men sikkert forandres til et bedre sted for alle mennesker. Disse tre begrepene: korrupsjon, grådighet og urettferdighet er for mange av oss nordmenn ukjente og fjerne ord. Så fjernt er urettferdighet, korrupsjon og grådighet fra vår hverdag, vår kultur og vårt tillitsbaserte samfunn at vi så alt for lett glemmer at det finnes mennesker som hver eneste dag må kjempe mot urettferdighet, som må gi etter for korrupsjon og som må slåss mot grådighet. Dette er faktisk hverdagen til størstedelen av verdens befolkning. La oss stå sammen med dem! La oss forandre verden!

3 kommentarer:

Maria sa...

Eg trykker på *Like this!*-knappen

Glad for at du har blogg Andreas, du har så mykje bra tankar! Takk for at du deler:D

Andreas sa...

Sa bra at du syns det er bra! Noko anna eg har vorte overbevist om er at eg ikkje kan forandre folk ved å sei at dei må forandre seg. Eg kan ikkje gå bak og kjefte på dei sidan dei gjer ting feil, eg må gå saman med dei og bekrefte for dei at dei gjer det bra og oppmuntre dei til å gjere det enda bedre. Kan verda forandrast slik?

Maria sa...

Ja det trur eg! :)

har alltid tenkt at ein må behandle mennesker som om dei er i stand til å gjere,forstå og forandrast til det Gud har planlagt for dei.. For dei kan jo, det veit jo Gud. Og å gå saman er ein god start!

har du lest "den uimotståelige revolusjon" ?? Den er bra og gir ein håp om at verda kan forandras ved Guds kraft, og at det faktisk skjer no i dag. og det treng me å hugse på,