mandag 6. februar 2012

Bønner

Av og til kan man på min arbeidsplass dele sine bønner eller bønneemner med hverandre. Samtlige av bønnene under er formulert av elever ved Framnes VGS 11/12 søndag 29/1: Les, be og la deg forandre:

Kjære Gud. Unnskyld. Tilgi meg for alle mine synder.

Kjære Gud, jeg skulle ønske at pappa ble frisk. Det er vondt å se ham slik. Håper at han kan klare å se at jeg bare prøver å hjelpe. Jeg trenger styrke for å dra ham med meg gjennom dette. Takk kjære Gud.

Unnskyld for at eg jeg har så lett for å dømme. Hjelp meg å bli kvitt alle fordommer og vonde tanker jeg har. Jeg trenger deg.

Takk for mulighetene du legger ned for oss. Det er vidunderlig.

Kjære Gud. Du ser at jeg ikke har klart å bli kvitt ”spøkelsene” fra barneskolen og ungdomsskolen. Enda sliter jeg med dårlig selvtillitt. Jeg klarer ikke å legge det fra meg. Mobbingen plager meg enda. Jeg prøver å bli kvitt det, men det vil ikke bort. Helst vil jeg bare glemme. Hjelp meg å tilgi dem.

Jeg vil takke for alle vennene jeg har. For all velstanden og for at jeg har fått vokse opp hjemme. Jeg vil be om tilgivelse for alle dumme ting jeg sier, tenker og gjør. Jeg ber om å blit tilgitt, at du skal legge alle mine synder bak deg. Takk for at du er så ufattelig god. Gode gud.

Bli kvitt mismot og menneskefrykt. Ønsker å kjenne Gud enda mer. Ønsker å få full visshet om at Gud tilgir alt.

Hvorfor må alt bli gjort på så vanskelige måter? Hvorfor må man alltid gå bak rygger og klage og baksnakke? Hvorfor kan man ikke heller si i fra og ordne opp? Man sårer så mye mer og så mange flere når man går bak rygger. Gud hjelp dem å si i fra og åpne sitt hjerte. Ikke la de såre seg selv og andre ved å sitte inne med det. Hjelp de å være ærlige med seg selv og dermed også andre.

Bekymring for framtiden.

Et stort ønske om å bli kvitt alt negativt g negative tanker. Kunne jeg bli en mer posotov person, mindre bekymringer. Å leve livet fullt ut.

Foreldre.

Kjære familie. De gjer meg meining, håp og glede. Takk pappa.

Kjære mamma. Du er sterk for meg og viser omsorg på en måte som ingen andre klarer.

Elevar.

Kjære Jesus. Takk for at du hører mine bønner. Hjelp meg å forstå at du alltid lytter, at jeg ikke ber til et tomrom. Hjelp meg å huske at du elsker meg. Jeg vil be for alle vennene mine, og alle som ikke er vennene mine. Hjelp meg å være trofast mot deg. Kjære Jesus, jeg ber om at pappa må bli kristen snart. Amen.

I ditt navn Herre ber jeg om at min venninne sine foreldre skal få møte deg. Amen.

Personalet.

Kjære Gud. Du ser bestefar som har fått kreft. Må han bli frisk. Så ser du min venninne og og familien. Hjelp dem slik at deres tro blir styrket.

Takk Gud for at du har gitt meg familien min akkurat som den er.

For så høyt elsket...

Ingen kommentarer: