tirsdag 27. mai 2008

til hodet på deg

En dag jeg skulle kaste ltt søppel i en søppelkasse, såklart, lå det en tomflaske øverst. 1 kr i pant, tenkte jeg, hev flasken ut og sa; sjå her e ei krone i pant til misjonsprosjektet. Det var ikke mange der. Blant disse få var en forbipasserende lærer, som i forbifarten utbrøt: "Nå må du ikkje la det gå til håve på deg." "Ka då?" spurte jeg. Det kunne han ikke svare på.
Er det jeg som er helt idiot, som har en samvittighet som sier at når jeg ser en tomflaske på bakken, tar jeg den opp og legger den i en kasse til panting, eller er det verden rundt som er helt idiot? Kanskje mener diss to partene det samme om hverandre...

Det er så mange som ønsker å forandre verden. Eller, mange er egentlig likegyldige, men det er en del som ønsker å forandre verden. For lenge siden fant jeg ut at jeg i den store sammenhengen er så maktesløs at jeg ikke klarer å forandre verden. Det eneste jeg kan forandre er min egen holdning.

Hvorfor synes vi det forresten er greit med så mange restriksjoner får hva man kan ha med se inn på fly? Nei, selvsagt det stemmer jo: terrortrusselen. Da er det vel greit at man innfører en del tiltak og restriksjoner mot andre trusler også? Hva med klimatrusselen?

Jeg får ikke ta flasker med meg inn på flyet, hva om jeg i tillegg måtte kaste dem i en kasse for plastflasker? Nei, det ville vel vært litt for mye å kreve... Eller hva om jeg måtte sortere søppelet mitt? Fysj, nei no må eg ikkje la det gå til håve på meg.

http://www.nrk.no/nyheter/okonomi/5532862.html

3 kommentarer:

Anonym sa...

Kol 3, 23-24. Kanskje det ikkje har gått t håve på meg likevel...

marit sa...

jeg synes det er flott,jeg sørås.

ein stein
ein stein til
det skal mange steiner til for å komme yve.
(eller no sånt) - lenge leve Arne Sørheim <3

Benedikte sa...

Det er verda rundt deg som er idiot.